پرسش های متداول ایمپلنت

فهرست مطلب

1- ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی یک پیچ ساده معمولا از جنس تیتانیوم است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته بکار می رود.بدنه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار میگیرد تا با ساخت روکشی روی آن دندان از دست رفته جایگزین شود.

2- استئواینتگریشن چیست؟

پس از قرار گیری ایمپلنت در استخوان فک،استخوان بر روی آن رشد کرده و به ایمپلنت متصل می شود.به فرایند اتصال استخوان به ایمپلنت،استئواینتگریشن می گویند.در صورتی که ارتباط استخوان با ایمپلنت به شکل مستقیم و کامل برقرار نشود،ایمپلنت در داخل استخوان لق می شود و کل درمان با شکست مواجه می گردد.

3- چرا ایمپلنت؟

ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته می باشد که بصورت روکش تک دندان و یا چند دندان و یا حتی پایه ای برای دست دندان متحرک(دنچر کامل یا پارسیل) عمل می کند.هدف از کاربرد ایمپلنت های دندانی پیشگیری از تحلیل پیشرونده استخوان فک،ارتقاء سلامت ،جویدن مناسب تر،تکلم بهتر و ارتقاء زیبایی است.

4- چه گزینه های درمانی برای جایگزینی یک دندان از دست رفته وجود دارد؟

گزینه های متعددی برای این منظور در دسترس است:

الف) ایمپلنت در فضای بی دندان قرار داده میشود ،سپس یک روکش روی آن نصب می گردد.

ب) با توجه به شرایط دندان های مجاور ناحیه بی دندان،می توان آنها را تراش داد و با نصب یک بریج،فضای بی دندانی را پر نمود.طبیعی است که در این حالت ریشه دندان از دست رفته جایگزین نمی شود و روکش ساخته شده بر روی دندان های مجاور فشار می آورد.

این بریج به دندان های پایه با استفاده از سمان مخصوص چسبانده میشود.در صورت عدم بهداشت مناسب خطر بروز پوسیدگی در دندان های پایه و از دست رفتن آنها در دراز مدت وجود دارد.

ج) یک تک دندان از دست رفته را میتوان با یک پروتز متحرک نیز جایگزین کرد. هرچند به دلیل فشار کنترل نشده ای که پروتز متحرک روی دندان های مجاور و بافت نرم و استخوان زیرین وارد می سازد بسیار مخرب بوده و در عمل تنها به عنوان یک درمان موقتی محسوب می گردد. این روش گاهی برای یک دوره زمانی کوتاه در حین ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت پیشنهاد میشود.

5- چه گزینه های درمانی برای جایگزین کردن دو یا چند دندان از دست رفته مجاور هم وجود دارد؟

الف) دندان های از دست رفته می توانند با ایمپلنت دندانی جایگزین شده،روکش های روی آن می تواند بصورت تک و یا بریج باشد.

ب) با توجه به شرایط دندان های باقی مانده و توزیع آن ها در دهان، می توان با یک بریج دندان های از دست رفته را جایگزین نمود. که این بریج برروی دندان های پایه ای که تراش خورده اند چسبانده شده و ثابت می شوند.

ج) یک پروتز متحرک متکی بر استخوان و بافت نرم نیز می تواند جایگزین دندان های از دست رفته شود. بدیهی است این پروتز ثابت نبوده و می تواند آسیب های زیادی به بافت های اطراف وارد نماید. البته ایمپلنت می تواند پایه ای برای بریج ثابت و یا پروتز متحرک نیز باشد

6- چه گزینه های درمانی برای افراد بی دندان کامل وجود دارد؟

الف) برای فک پایین،جایگذاری حداقل دو تا چهار ایمپلنت می تواند یک پروتز متحرک را حمایت کند.

ب) می توان با گذاشتن بیش از چهار ایمپلنت،یک بریج بر پایه ایمپلنت برای بازسازی کل فک بی دندان استفاده کرد.برای درمان استاندارد پروتزثابت بر پایه ایمپلنت برای افراد بی دندان،گذاشتن شش تا هشت ایمپلنت برای فک پایین و هشت تا ده ایمپلنت برای فک بالا مناسب می باشد.

ج)استفاده از پروتز(دنچر)های متحرک بدون استفاده از ایمپلنت.

7- استفاده از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته چه مزایایی دارد؟

الف) روکش های متکی بر ایمپلنت ،راحتی و حس یک دندان طبیعی را دارد.

ب) حتی پروتز های متحرکی که بر پایه ایمپلنت می باشند نیز راحتی بسیار بالایی را به همراه دارد.

ج) نیاز به تراشیدن دندان های مجاور ناحیه بی دندان بعنوان پایه نیست و آسیبی به آنها وارد نمی آید.

8- چه موادی برای ساخت رستوریشن(پروتز و روکش های ایمپلنت) به کار می رود؟

رستوریشن های مختلفی که بر روی ایمپلنت قرار داده می شوند شامل:روکش،بریج و یا پروتز متحرک می باشد.پروتز های ثابت(روکش و بریج) یک ساختار زیرین مستحکم از جنس فلز و یا سرامیک های بسیار قوی دارند که سرامیک های رنگ دندان(پرسلن)بر روی این ساختار زیرین اضافه میشوند.

ساختمان های فلز های زیرین ممکن است از آلیاژهای مختلف باشد.رایج ترین آلیاژمورد استفاده تیتانیوم،طلا و یا آلیاژ فلز های قیمتی می باشد. روکش هایی که زیر ساخت آنها فلز بوده و روی آن را سرامیک می پوشاند متال-سرامیک نامیده میشوند.روکش هایی که کاملا با پرسلن(تمام سرامیک)ساخته میشوند به طور رایج برای دندان های آسیا توصیه نمی شوند.

9- آیا تیتانیوم تنها فلزی است که استئواینتگریت می شود؟

بسیاری از مواد می توانند استئواینتگریت شوند اما معمولا ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند.در سال های اخیر ایمپلنت هایی از جنس سرامیک(مثل زیرکونیوم اکساید) و پلیمر های دیگر تولید شده است اما هنوز در مرحله پژوهش هستند.

10- من به تیتانیوم حساسیت دارم. آیا می توانم از ایمپلنت دندانی استفاده کنم؟

ایمپلنت های دندانی معمولا از تیتانیوم خالص ساخته نمی شوند و آلیاژی هستند که ترکیب اصلی آن تیتانیوم است.حساسیت به تیتانیوم بسیار نادر بوده در موارد کمی گزارش شده است در صورتی که شما به تیتانیوم حساسیت دارید میتوانید از ایمپلنت هایی استفاده کنید که از جنس تیتانیوم نبوده و استخوان شما آن را می پذیرد.

11- ایمپلنت های غیر فلزی (Metal-free) چیست؟

ایمپلنت های غیر فلزی از جنس فلز نمی باشند همانند ایمپلنت های سرامیکی و یا پلیمری.از مزایای این نوع ایمپلنت می توان به رنگ سفید سرامیک در مقایسه با رنگ خاکستری و نمای فلزی ایمپلنت های تیتانیومی اشاره نمود.اگرچه حساسیت به تیتانیوم بسیار نادر است ولی ایمپلنت های غیر فلزی برای کسانی که به فلز تیتانیوم حساسیت دارندگزینه بسیار مناسبی است.

12- آیا کارایی ایمپلنت های غیر تیتانیومی اثبات شده است؟

هنوز مطالعات طولانی مدت دقیقی راجع به ایمپلنت های غیر تیتانیومی در دست نیست و دانش کافی مستندی موجود نمی باشد.بنابراین،همچنان تقریبا اکثرایمپلنت های در دسترس از تیتانیوم ساخته می شوند.

13- آیا در دو فک می توانم ایمپلنت داشته یاشم؟ آیا ایمپلنت ها می تواند روبروی هم باشند و در جویدن مثل دندان طبیعی عمل کنند؟
ایمپلنت ها را میتوان برای جایگزینی دندان های فک بالا و پایین استفاده نمود.در صورتی که شما در دو فک دندان نداشته باشید می توانید آنها را با ایمپلنت جایگزین نمایید.ایمپلنت های جایگذاری شده در دو فکم،تقریبا همانند دندان طبیعی قدرت جویدن دارند.البته بدیهی است که میزان سایش روکش سرامیکی نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.به همین دلیل و برای جلوگیری از آسیب های وارده به ایمپلنت و از دست دادن آن مراجعات منظم دوره ای به دندانپزشک ضروری است.

14- ایمپلنت های دندانی چند سال می مانند و کارایی دارند؟

ایمپلنت های دندانی در طولانی مدت و برای سالها با موفقیت بسیار بالایی همراه بوده اند.در گزارش های متعدد،موفقیت و ماندگاری بیش از 35 سال گزارش شده است. در گزارش های دهه اخیر، بیش از 90 درصد ایمپلنت ها پس از گذشت 10 سال با موفقیت بسیار بالایی روبرو بود ودر عملکرد آنها هیچ اشکالی وجود نداشت. موفقیت طولانی مدت ایمپلنت به میزان مراقبت های بیمار و رعایت بهداشت بستگی دارد. مراجعات منظم و درمان های نگه دارنده(مانند جرم گیری و غیره)توسط دندانپزشک برای موفقیت و سلامت ایمپلنت ضروری است .بدیهی است استفاده از مسواک و نخ دندان و وسایل کمک بهداشتی مخصوص ایمپلنت بر سلامت و حفظ آن موثر است.

15- حس ایمپلنت همانند دندان طبیعی خواهد بود؟

در اطراف ریشه دندان ها الیاف نازکی هستند که ریشه دندان را به استخوان اطراف متصل می کنند ویکی از مهمترین عملکرد آنها تحمل فشارهایی است که که به دندان وارد میشود. به همین دلیل هنگام جویدن،حس فشار به خوبی،در دندان طبیعی درک می شود.در اطراف ایمپلنت این الیاف وجود ندارند در نتیجه احساس جویدن و فشار روی آن نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.

16- آیا درمان ایمپلنت با درد همراه است؟

خیر،. پیش از درمان ایمپلنت ناحیه بی دندان توسط مواد بی حسی،کاملا بی حس می شود.به همین دلیل هنگام درمان ایمپلنت،شما هیچگونه دردی نخواهید داشت.پس از درمان ایمپلنت و از بین رفتن بی حسی،درد اندکی احساس می شود.که به همین دلیل دندانپزشک برای شما داروی ضد درد معمولی تجویز خواهد کرد.

17- چه مشکلاتی ممکن است با درمان ایمپلنت همراه باشد؟

مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد که البته قابل پیشگیری،کنترل و یا درمان خواهد بود.

الف)تحلیل استخوان:تحلیل استخوان ممکن است در اطراف ایمپلنت رخ دهد. به همین دلیل مراجعات منظم به دندانپزشک،رعایت بهداشت و کنترل های دقیق می تواند از وقوع آن جلو گیری کند.همچنین در صورتی که تحلیل استخوان پس از درمان درحال گسترش باشد در این جلسات مراجعه و کنترل،درمان می شود.

ب)عفونت:ایجاد عفونت اطراف ایمپلنت معمولا بدلیل عدم رعایت مناسب بهداشت دهان می باشد برای پیشگیری از عفونت،علاوه بر رعایت بهداشت دهان فردی،با جلسات منظم مراجعه به دندانپزشک و انجام جرم گیری های دوره ای می توان از بروز آن جلوگیری نمود.

ج)از دست رفتن ایمپلنت:به دلایل مختلف(عفونت و…)،امکان عدم موفقیت ایمپلنت و از دست رفنت آن وجود دارد.گاه استئواینتگریشن ایمپلنت رخ نمی دهد. که در این حالت می توان با یک ایمپلنت جدید درمان را تکرار نمود.

د) شکستگی ایمپلنت: به ندرت شکستگی و ترک در بدنه ایمپلنت رخ می دهد (کمتر از یک درصد).

این مشکل معمولا در افرادی که نیروی جوندگی زیادی دارند یا دارای برخی عادات فکی و جوندگی نامناسب(مانند دندان قروچه) هستند و یا مواد غذایی بسیار سخت را با دندان های خود می شکنند،ممکن است رخ دهد.

ه)مشکلات مربوط به پروتز ها و رستوریشن ها(روکش ها): ممکن است سرامیک و چینی روی روک ها بشکند.شکستگی های کوچک و لب پر شدگی سرامیک و چینی روی روکش شایع تر است چرا که فشار های جویدن در دندان تا حدی با وجود الیاف اطراف ریشه دندان ها تحمل و متعادل می شود. ولی در ایمپلنت این فشار ها به روکش،ایمپلنت و استخوان اطراف وارد می شود.

در کمتر از 10 درصد موارد ممکن است شکستگی روکش،شل شدن پیچ اباتمنت،یا در آمدن روکش و یا شکستگی بریج رخ دهد. این مشکلات معمولا در افراد دارای دندان قروچه رخ می دهد.

18- من بیماری پریودنتال(لثه ای) داشته ام. آیا می توانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

بله شما می توانید از ایمپلنت استفاده کنید. البته بدیهی است بیماری پریودنتال شما ابتدا باید بطور کامل درمان شود و سپس شما وارد مرجله درمان با ایمپلنت شوید. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که کسانی که دچار بیماری پریودنتال بوده اند خطر بیشتری در ابتلا به بیماری های اطراف ایمپلنت دارند. بنابراین پس از درمان پریودنتال علاوه بر مراقبت هابی بهداشتی دهان و دندان باید به طور منظم هر سه یا چهار ماه مراجعه کنید.بدیهی است که باید مراجعات منظم را جدی تر بگیرید.

19- در صورتی که من دندان هایم را بدلیل مشکلات و بیماری های پریدنتال(لثه ای) از دست داده باشم آیا می توانم دندان های از دست رفته را با ایمپلنت جایگزین کنم؟

بله انتخاب ایمپلنت یک گزینه بسیار مناسب برای جایگزینی دندان است حتی اگر دندان ها بدلیل بیماری پریودنتال از دست رفته باشند.هرچند پیش از هر اقدام درمانی،برای جایگزینی دندان ها با ایمپلنت باید به فکر درمان بیماری پریودنتال و حفظ دندان های موجود بود.

20- آیا بیماری پریودنتال می تواند بر ایمپلنت های دندانی تاثیر بگذارد؟

بیماری های پریودنتال خطر بیماری های اطراف ایمپلنت های دندانی را افزایش می دهند. به همین دلیل درمان بیماری های پریودنتال پیش از درمان ایمپلنت ضروری است.

21- بیماری های اطراف ایمپلنت چیست؟

روند وسیربیماری های اطراف ایمپلنت معمولا شبیه بیماری های اطراف دندان است.در ابتدا بافت های نرم اطراف ایمپلنت ملتهب می شوند که به این حالت موکوزیت اطراف ایمپلنت می گویند.این التهاب با افزایش بهداشت دهان و دندان و مراقبت های بهداشتی از بین می رود.در صورتی که التهاب بافت نرم اطراف ایمپلنت به بافت های زیرین و استخوان اطراف ایمپلنت منتقل شود و باعث تخریب و تحلیل استخوان شود به آن پری ایمپلنتایتیس می گویند. این مرحله از بیماری باید توسط دندانپزشک و یا تیم تخصصی درمان شود.

22- آیا بیماری های اطراف ایمپلنت قابل درمان است؟

بله بیماری های اطراف ایمپلنت های درمانی قابل درمان است.در مواردی که التهاب اطراف ایمپلنت باعث تخریب و تحلیل استخوان شود معمولا درمان های جراحی باید انجام شود تا سلامت به ایمپلنت بازگردد.

23- چگونه می توانم ایمپلنت های دندانی خود را تمیز کنم؟

اساسا رعایت بهداشت اطراف ایمپلنت و تمیز کردن آن همانند دندان طبیعی است.البته بدیهی است تمیز کردن ناحیه بین ایمپلنت ها و نیز ناحیه بین ایمپلنت و دندان طبیعی حساسیت بیشتری داشته و وقت بیشتری می طلبد.

مسواک های بین دندانی علاوه بر نخ دندان این مهم را تسهیل می کنند. اخیرا وسایل کمک بهداشتی مخصوص تمیز کردن اطراف ایمپلنت نیزطراحی شده است که در بازار وجود دارند و با فشار آب به تمیز کردن اطراف دندان و ایمپلنت کمک میکنند.

24- در صورتی که تحت درمان پریودنتال(لثه ای)برای دندان های طبیعی خود باشم،آیا باید ایمپلنت های من را هم شامل شود و دربر گیرد؟
در حضور دندان طبیعی،کنترل التهاب بافت اطراف ایمپلنت دندانی اهمیت ویژه ای دارد.

بیمارانی که مشکلات پریودنتا(لثه ای)دارند،خطر بیشتری برای درگیری و مشکلات اطراف ایمپلنت دارند.بسیار مهم است که بافت های اطراف ایمپلنت دائما توسط دندانپزشک معاینه شوندتا در صورت شروع التهاب آن را کنترل کرده و مانع گسترش بیماری شود.

25- پس از درمان ایمپلنت اغلب با چه فاصله زمانی باید به دندان پزشک خود برای کنترل و تمیز کردن تخصصی مراجعه کنم؟

دندان پزشک شما یک برنامه ریزی دقیق برای مراجعات بعدی به شما ارائه خواهد کرد این توالی مراجعات به شرایط دهان و دندان و سلامت کلی بدن شما بستگی دارد.مثلا اگر شما به دندان های خود را به دلیل بیماری پریودنتال از دست داده باشید،لازم است که حداقل هر سه ماه یک بار برای کنترل و تمیز کردن تخصصی ایمپلنت و درمان های نگه دارنده و حمایتی به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

26- آیا سیگار کشیدن بر موفقیت درمان ایمپلنت موثر است؟

سیگار کشیدن همانگونه که خطر مشکلات پریودنتال اطراف دندان طبیعی را افزایش می دهد،خطر ابتلا به بیماری بافت های اطراف ایمپلنت را نیز بیشتر خواد نمود.

ترک سیگار پیش از درمان ایمپلنت ضروری است چرا که باعث افزایش موفقیت درمان خواهد شد ونتایج درمان ایمپلنت را بهبود خواهد بخشید.اگرچه بیمارانی نیز بوده اند که با وجود مصرف سیگار تحت درمان ایمپلنت قرار گرفته اند اما این موضوع که سیگار کشیدن مشکلات اطراف ایمپلنت را افزایش می دهد قابل توجه است.

27- سیگار کشیدن بر تخریب و تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت و باقی ماندن دندان های طبیعی موثر است؟

سیگار کشیدن خطر ابتلا به التهاب و تخریب و تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت را افزایش می دهد.
ترک سیگار یک گام بسیار مهم و حساس در دستیابی به سلامت کلی بدن،سلامت دهان و دندان و کاهش تخریب و تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت و دندان های طبیعی می باشد.

28- آیا من کاندید مناسبی برای درمان ایمپلنت هستم؟

همه افرادی که سلامت عمومی خوبی دارند و یا بیماری کنترل شده دارند می توانند درمان ایمپلنت را تجربه کنند.

29- چه کسانی کاندید مناسبی برای درمان ایمپلنت نمی باشند؟

افرادی که نتوانند تحت درمان ایمپلنت قرار بگیرند بسیار نادر هستند. مگر کسانی که دارو های خاصی مصرف می کنند و یا از نظر شرایط سلامت عمومی محدودیت دارند.

30- آیا پس از درمان ایمپلنت درد و ناراحتی زیادی را باید تحمل کنم؟

در صورتی که شما مشکل یا دردی پس از درمان ایمپلنت داشته باشید با استفاده از دارو هایی که توسط دندان پزشک شما تجویز می شود کاملا کنترل خواهد شد. توضیح اینکه: این شرایط در افراد مختلف متفاوت است.

31- آیا خطری در طی مرحله جراحی ایمپلنت وجود دارد؟

همانند تمامی روند های درمانی،برای هر درمانی خطر هایی هرچند اندک وجود دارد که به عوامل مختلف از جمله ناحیه مورد جراحی و نوع درمان ایمپلنت وابسته می باشد.تقریبا در همه افراد،مشکلات،قابل پیش بینی و در صورت وقوع قابل کنترل است. این مشکلات شامل کبودی،تورم،خونریزی،درد و ناراحتی و… می باشد.مشکلات وسیع تر و بزرگ تر بسیار اندک و نادر می باشند.

32- دوره ترمیم درمان ایمپلنت چه مدت طول میکشد؟

معمولا پیش از تحویل و قرار دادن رستوریشن و پروتز روی ایمپلنت به یک دوره زمانی دو تا چهار ماهه برای ترمیم استخوان و بافت اطراف ایمپلنت نیاز است.اگرچه در روش های مختلف و خصوصا در مواردی که بی دندانی در ناحیه زیبایی باشد، می توان در همان جلسه جراحی ،روکش و رستوریشن موقت بر روی ایمپلنت قرار داد.

33- ایمپلنت گذاری فوری چیست؟

ایمپلنت گذاری فوری یعنی همزمان که دندان کشیده می شود در همان جلسه،ایمپلنت نیز در محل دندان کشیده شده جایگذاری گردد. این روش شرایط ویژه ای دارد که توسط دندان پزشک ارزیابی می شود ود در صورت فراهم بودن شرایط می توان از این روش استفاده نمود.

34- بارگذاری فوری چیست؟

اگر در همان جلسه جراحی و کار گذاشتن ایمپلنت(و یا حداکثر ظرف 48 ساعت پس از آن)روکش و رستوریشن بر روی ایمپلنت قرار داده شود بطوری که در جویدن به شما کمک کند،به این روش بارگذاری فوری گویند.

35- درطی دوره ای که ایمپلنت در حال ترمیم و استئواینتگریشن می باشد میتوانم از یک روکش،بریج و یا پروتز متحرک استفاده کنم؟

بله،دربیشتر موارد می توان از روکش موقتی ثابت یا متحرک استفاده نمود ولی استفاده یا عدم استفاده از پروتز های موقتی با تشخیص و نظر دندانپزشک خواهد بود.

یک روکش یا بریج موقتی می تواند مستقیما بر روی ایمپلنت نصب گردد و یا از دندان های مجاور برای ثابت کردن آن کمک گرفت.استفاده از پروتز های متحرک گاهی انتخاب بهتری برای باز سازی ناحیه بی دندانی طی دوره ترمیم ایمپلنت خواهد بود.

36- می توانم در طی روند درمانی ایمپلنت فعالیت عادی و معمول خود را انجام دهم؟

بله البته بهتر است در طی یکی دو هفته پس از جراحی ایمپلنت،از ورزش کردن و فعالیت های سنگین خودداری کنید.

37- درمان ایمپلنت به زیبایی لبخند کمک خواهد کرد؟

در صورتی که یک یا تعدادی از دندان های قدامی(ناحیه زیبایی دهان) خود را از دست داده اید،بهترین گزینه برای دست یافتن به زیبایی دهان و دندان استفاده از ایمپلنت های دندانی است تا دوباره لبخند زیبای خود را به دست آورید.

تقریبا در تمامی موارد،روکش های روی ایمپلنت همانند دندان طبیعی می باشند و یادآور دندان های از دست رفته شما خواهند بود.

38- استفاده از ایمپلنت دندانی به حفظ دیگر دندان هایم نیز کمک می کند؟

کشیدن و از دست رفتن یک دندان باعث تغیراتی در موقعیت دندان های مجاور و یا حتی دندان های مقابل خواهد شد.حتی باعث می شود دندان مقابل از حفره خود آرام آرام خارج شده و به سمت ناحیه بی دندان فک مقابل خود حرکت کند. بطور کلی دندان های ما حرکت های کمی دارند که در تعامل با یکدیگر می باشند،در واقع دندان ها ی مجاور و مقابل مانع حرکت آنها می شود. ازدست رفتن و کشیدن دندان این تعادل را به هم می زند. حرکت کردن و کج شدن دندان علاوه بر بهم خوردن نظم دندان ها شرایط بافت لثه اطراف و نمای آن را تغیر میدهد و این تغیرات استعداد ابتلا به بیماری های پریودنتال (لثه ای) را افزایش می دهند.این عدم تعادل عاملی است برای تجمع میکروب ها و تشکیل پلاک میکروبی،پوسیدگی و التهاب،جابجایی و حرکت دندان ،که علاوه بر اینکه بر زیبایی صورت و ترتیب دندان ها موثر است باعث تغیر نیرو های ناشی از جویدن بر روی دندانها میشود.
جایگزینی دندانهای ازدست رفته با ایمپلنت مانعی برای بروز این اتفاقات خواهد بود و به حفظ دندان های موجود کمک خواهد کرد.

39- می توانم مثل دندان های طبیعی با ایمپلنت های دندانی غذا بجورم؟

روکش های روی ایمپلنت احساسی شبیه دندان طبیعی به همراه دارند و معمولا شما حس نمی کنید که در دهان خود ایمپلنت دندانی دارید.ایمپلنت های دندانی بطور ثابت در استخوان فک باقی می مانند و به شما در جویدن کمک می کنند.هرچند اطراف ریشه های دندانی الیاف نازک لیگامان پریودنتال قرار دارند که این الیاف برای دندان طبیعی در تحمل و حس فشار کمک کننده هستند،اما در اطراف ایمپلنت این الیاف حضور ندارند.بنابراین از دیدگاه علمی،حس فشار و جویدن در مقایسه با دندان طبیعی در ایمپلنت متفاوت خواهد بود.

40- اطرافیانم متوجه ایمپلنت های دندانی من خواهند شد؟

در صورت قرار دهی درست ایمپلنت و روکش مناسب روی آن،ظاهری کاملا طبیعی و زیبا همانند یک دندان طبیعی به وجود خواهد آمد چرا که روکش قرار گرفته بر روی ایمپلنت نمای یک دندان طبیعی را خواهد داشت و هچ کس حتی نزدیکان شما متوجه آن نخواهند شد.

41- پروتز روی ایمپلنت پیچ شونده یا سمان شونده؟

هردو روش می تواند بکار رود و کارایی مناسبی نیز دارند. هرکدام مزایای خاص خود را دارند. درمانگر شما روش مناسب برای شما را پیشنهاد میکند.

42- پروتز های من متحرک خواهند بود یا ثابت؟

هر دو روش متحرک و ثابت برای پروتز های متکی بر ایمپلنت کاربرد دارد.پروتز های متحرک متکی به ایمپلنت راحت تر تمیز میشوند چرا که می توانند کاملا از روی ایمپلنت جدا و برداشته شوند.این پروتز ها ارزان تر هستند و نیاز به تعداد ایمپلنت کمتری دارند.

در صورتی که میزان از دست رفتن استخوان،پیشرفته و زیاد باشد،استفاده از پروتز های متحرک متکی به ایمپلنت علاوه بر اینکه به جویدن و صحبت کردن کمک خواهند کرد،برای بازسازی و برگرداندن نمای طبیعی صورت نیز موثر هستند. همچنین در این روش از انجام جراحی های پیشرفته جلوگیری میشود. بیشتر افراد استفاده از پروتز های ثابت متکی بر ایمپلنت را ترجیح میدهند که شاید بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته باشد هرچند تمیز کردن این پروتز های ثابت متکی بر ایمپلنت مشکل می باد و باید با دقت بیشتری انجام شود.

43- آیا درست است که پروتز های متکی بر ایمپلنت من نیاز به یک قسمت لثه مانند مصنوعی دارد؟

بدنبال کشیده شدن دندان،استخوان و لثه در ابعاد افقی وعمودی دچار کاهش حجم می شود. در قسمت هایی که دندان ها برای طولانی مدت کشیده شده اند و یا با پروتز های متحرک جایگزین شده اند،معمولا تحلیل استخوان شدید بوده لثه و استخوان شکل طبیعی خود را از دست داده است.

در موارد تحلیل وسیع و پیشرفته میتوان با جراحی های پیشرفته،استخوان ولثه را بازسازی نمود. اما راه دیگر، بازسازی با لثه مصنوعی(سرامیک یا آکریل صورت رنگ)متصل شده به پروتز متکی بر ایمپلنت است.

بازسازی ناحیه بی دندان با پروتزی که قسمتی از آن نمای لثه داشته باشد با نتایج زیبا همراه خواهد بود.این بازسازی با لثه مصنوعی متصل شده بر روی پروتز دندانی،مخصوصا در افرادی که خط لبخند آن ها بالاست و هنگام لبخند لثه های آنها دیده میشود مهم می باشد.بعلاوه اضافه کردن قسمت لثه ای به پروتز متکی بر ایمپلنت،در حمایت لب و نیز نمای صورت و زیبایی موثر است.

44-چه اتفاقی پس از کشیدن دندان برای استخوان و لثه رخ میدهد؟

بدنبال کشیده شدن دندان یک لخته خون داخل حفره ی دندان کشیده شده شکل می گیرد.پس از چند هفته سلول ها و عروق خونی حفره دندانی را ترمیم می کنند.در همین زمان سلول های لثه ای روی لخته خون داخل حفره دندانی را می پوشانن و دهانه حفره دندانی را می بندند. اما متاسفانه ترمیم حفره دندانی معمولا با کاهش سطح استخوان و بافت نرم ناحیه همراه است. وسعت و شدت تحلیل استخوان و لثه به عوامل مختلفی همچون واکنش بدن هر فرد و نیز شدت اسیبی که حین خارج کردن دندان وارد شده،وابسته است.

45- می توان از تحلیل بافت حمایت کننده پس از کشیدن آن پیشگیری کرد؟

از دست رفتن و تحلیل بافت حمایت کننده دندان را می توان با محدود کردن آسیب وارده به استخوان و بافت اطراف دندان و نیز جلوگیری از کنده شدن استخوان اطراف،حین کشیدن دندان به حداقل رساند.برخی اوقات می توان حفره دندان کشیده شده را با پودر استخوان و مواد شبه استخوانی پر کرد تا تغیرات بافتی به حدااقل برسد.

46- می توان استخوان از دست رفته را بازسازی کرد؟

بازسازی استخوان از دست رفته را می توان با روش های مختلف انجام داد.این بازسازی می تواند با استفاده از استخوان بدن خود فرد باشد. در این روش یک قسمت از استخوان بدن بعنوان پیوند جدا شده و به ناحیه مورد نظر پیوند زده می شود.

یک روش دیگر استفاده از پودر های پیوندی شبه استخوان است.با گذر زمان مواد پیوندی با ناحیه گیرنده یکپارچه و هم ساختار می شود.
عواملی همچون وسعت ناحیه استخوان از دست رفته،شرایط بافت های زیرین و نیز لثه پوشاننده آن،بر انتخاب روش باز سازی و نوع ماده پیوندی موثر است.

47- به من گفته شده است که نیاز به سینوس لیفت دارم.سینوس لیفت چیست؟

وقتی دندان های آسیای کوچیک و بزرگ فک بالا کشیده می شود،بدلیل تحلیل استخوان از یک طرف و گسترش فضای خالی داخل فک بالا(که به سینوس فک بالا معروف است)از طرف دیگر،ارتفاع استخوان برای قرار گیری ایمپلنت محدود می شود. در نتیجه برای قرار دهی ایمپلنت با طول مناسب،این ارتفاع ناکافی است و نیاز به اقزایش ارتفاع استخوان می باشد.درمواردی که این تحلیل استخوان و گسترش فضای خالی سینوس وسیع باشد،باید دسترسی به فضای سینوسی فک بالا را از طریق دیواره کناری سینوس طی جراحی انجام داد و سینوس بالا برده شده و از مواد پیوندی استفاده شود. گاهی می توان همزمان با بالا بردن کف سینوس ایمپلنت های دندانی را نیز جایگذاری کرد.

سینوس لیفت یک روش جراحی است که در طی آن لایه زیرین(کف) سینوس بالا برده می شود.این روش باعث ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن ماده پیوندی،بازسازی و ساخته شدن استخوان فک بالا می شود.

48- چه جایگزینی برای سینوس لیفت هست؟

یک راه جایگزینی برای سینوس لیفت،استفاده از ایمپلنت های کوتاه مدت است که در استخوان باقی مانده فک در زیر دیواره سینوس قرار میگیرد.
راه دیگر،جاگذاری ایمپلنت ها به صورت زاویه دار است بطوری که در راستای استاندارد و صحیح قرار نگیرد بلکه طوری جایگذاری شود که در جلو یا پشت سینوس قرار گیرد. این تغیر زاویه و کج قرار دادن ایمپلنت توسط قسمت پروتز یا ایمپلنت اصلاح می شود.

49- من دیابتیک هستم(بیماری قند دارم)آیا میتوانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

بله هیچ منع کاربرد ایمپلنت برای افراد دیابتی وجود ندارد.بدیهی است که دیابت باید پیش از قرار دهی ایمپلنت کنترل شده باشد.بعلاوه دندان پزشک برای جلوگیری از خطر عفونت ناحیه پس از درمان ایمپلنت برای شما انتی بیوتیک تجویز می کند.

گاهی اوقات دندان پزشک با توجه به شرایط شما دوره ترمیم ایمپلنت را طولانی تر می کند.یعنی بین زمانی که ایمپلنت در استخوان قرار می گیرد تا زمانی که روکش روی ایمپلنت نصب شود فاصله بیشتری می افتد.

50- من بدلیل پوکی استخوان از داروهای بیس فسفونات استفاده می کنم.آیا می توانم درمان ایمپلنت را انجام دهم؟

در بیشتر افراد مصرف بیس فسفونات منعی برای استفاده از ایمپلنت های دندانی نمی باشد.محققان به این جمع بندی رسیدند که نیازی به قطع داروی بیس فسفونات خوراکی پیش از درمان ایمپلنت نمی باشد.البته برای افرادی که از بیس فسفونات های تزریقی استفاده می کنند نباید جراحی دهان انجام داد.

51- من از داروی ضد انعقاد خون استفاد ه می کنم. می توانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

استاده از داروی ضد انعقاد خون مانعی برای جراحی های دهان مثل جراحی ایمپلنت نیست.

در مورد انجام جراحی های پیشرفته استخوان و پیوند لثه و… نیاز است که با متخصصین مربوطه مشورت شود تا در صورت نیاز،بطور مقطعی و موقت پیش از جراحی این دارو ها قطع شوند.

52- من باردار هستم آیا میتوانم ایمپلنت انجام دهم؟

جراحی دهان برای افراد بار دار توصیه نمی شود هرچند جراحی ایمپلنت بسیار ساده است و عوارضی به همراه ندارد،ولی گاه ممکن است بدلیل رخ دادن برخی مشکلات و عوارض،نیاز به تجویز داروهای انتی بیوتیک و ضد التهاب باشد. در نتیجه بهتر است در طی بارداری از انجام جراحی ایمپلنت پرهیز نمود.

53- من دارای بیماری قلبی و عروقی هستم آیا می توانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

موارد عدم تجویز جهت ایمپلنت دندانی برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستند،تا حدودی مطرح است.بعنوان مثال افرادی که در کمتر از 6 ماه گذشته دچار حمله قلبی شده اند نباید جراحی ایمپلنت انجام دهند.همچنین در پاتولوژی های قلبی-عروقی،جراحی ایمپلنت فقط با کسب اجازه از متخصص قلب و عروق می تواند انجام گیرد. در این موارد با دندانپزشک و پزشک خود مشورت نمایید.

54- من پوکی استخوان (استئوپروز)دارم.می توانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

بله استفاده از ایمپلنت های دندانی و فکی برای افرادی که دچار استئوپروز هستند منع مصرف ندارد.مطالعات متعددی،موفقیت ایمپلنت در افراد مبتلا به استئوپروز را در مقایسه با افراد سالم بررسی کرده اند و هیچ اختلافی دیده نشده است.

هرچند استفاده از بیس فسفونات برای مبتلایان به استئوپروز باید در طراحی درمان ایمپلنت مورد توجه قرار گیرد.

55- من 80 سال سن دارم.میتوانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

بله افراد بالای 80 سال هم می توانند از ایمپلنت های دندانی استفاده کنند. موفقیت درمان ایمپلنت برای افراذ سالمند نیز همانند دیگر افراد است.
در صورتی که شما منعی برای تجویز ایمپلنت های دندانی نداشته باشید.سن بالا نمی تواند عاملی برای عدم درمان ایمپلنت دندانی باشد.

56- سن من کمتر از 19 سال است و دندانم شکسته است می توانم درمان ایمپلنت انجام دهم؟

درمان ایمپلنت زمانی قابل انجام است که رشد فکی و صورت فرد کامل شده باشد.

در صورتی که دندانپزشک در سن پایین ایمپلنت را در استخوان فک قرار دهد ممکن است با رشد فکین و تکامل صورت ،روکش زیبایی نهایی لازم را نداشته باشد. در سنین جوانی،درمانگر است که با توجه به شرایط موجود تشخیص داده،تصمیم میگیرد که چه درمانی را بطور موقتی برای شما انجام دهد تا شرایط درمان ایمپلنت در زمان مناسب فراهم شود.

57-چه درمانگری با چه تخصصی می تواند درمان ایمپلنت را انجام دهد؟

در ابتدای معرفی ایمپلنت،یک تیم درمانی شامل جراح و متخصص پروتز برای تکمیل درمان با هم همکاری می کردند. امروزه درمان های ساده شامل کاشت یک یا چند ایمپلنت توسط یک درمانگر، و درمان های پیچیده مانند بازسازی کل فک بی دندان و جراحی های بازسازی استخوان را جراحان لثه،جراحان فک و صورت،متخصصین پروتز انجام می دهند. حقیقت آن است که تخصص و تجربه به همراه مهارت بالینی و دانش فنی ترکیبی است که باید در یک درمانگر باشد تا بتواند حداکثر امکانات درمانی را برای بیمار خود فراهم آورد.

58- دلیل تفاوت هزینه های درمانی ایمپلنت چیست؟

سیستم های ایمپلنتی متعددی در بازار ایران موجود است که هزینه ایمپلنت و اجزای پروتزی آن ها با یکدیگر تفاوت مشهودی دارد.از سوی دیگر،مراحل جراحی و پروتزی در موارد نیازمند کارهای اضافه و تکمیلی است که باعث می گردد هزینه کاشت یک ایمپلنت در افراد گوناگون و حتی در نقاط مختلف دهان یک بیمار با هم تفاوت داشته باشد.در هر حال،هزینه درمان ایمپلنت در کشورمان در مقایسه با کشور های اروپایی و آمریکایی و حتی برخی کشور های همسایه به مراتب کمتر است در حالی که مهارت درمانگران و مواد به کار برده شده در حد استاندارد های جهانی است.

59- آیا درمان ایمپلنت را می توان پیش از تکمیل درمان دندان های دیگر آغاز نمود؟

کاشت ایمپلنت باید در دهان عاری از عفونت و با حداقل بار میکروبی صورت گیرد.در غیر این صورت،امکان آلودگی ایمپلنت و از دست رفتن آن وجود دارد. بنابراین جرم گیری،درمان های مربوطه به بیماری لثه،کشیدن دندان های غیر قابل نگهداری،عصب کشی،پرکردگی ها و… باید پیش از اغاز جراحی کاشت ایمپلنت انجام گیرد.

60- کاربرد پودر استخوانی در درمان های ایمپلنت چیست؟

مواد پیوند استخوان در شکل های مختلف در دسترس است. برای ضایعات کوچک تا متوسط می توان از شکل پودر آن استفاده کرد. مهم تر از شکل،ماهیت پیوند استخوان است که درمانگر شما با توجه به نیاز های بالینی نوع مناسب را انتخاب می نماید. در برخی موارد می توان ضایعات استخوانی را باکاربرد همزمان پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت برطرف نمود. اما در مواردی امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد و باید در ابتدا ضایعه استخوانی را با پیوند استخوان درمان نمود و پس از گذشت زمان(3تا9ماه) برای کاشت ایمپلنت اقدام نمود.

61-مراحل درمان ایمپلنت

1-کنار زدن لثه ناحیه بی دندان برای دسترسی به استخوان
2- آماده سازی حفره جهت قرار دهی ایمپلنت در استخوان
3- قرار دادن ایمپلنت داخل استخوان فک
4- بستن پیچ روی ایمپلنت و بخیه کردن ناحیه
5- بازکردن پیچ روی ایمپلنت و بستن فرم دهنده لثه(چند ماه بعد)
6- قالب گیری از ایمپلنت
7- بستن اباتمنت روی ایمپلنت
8- چسباندن روکش روی اباتمنت