سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها
فهرست مطلب

سفید کردن دندان ها بهترین روش زیبایی دندان و لبخند است. این روش در دندانپزشکی زیبایی با چند روش انجام می شود.

سفید کردن دندان ها با استفاده از کامپوزیت دندان و لمینت دندان

در این روش با افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان، عمل سفید کردن دندان ها انجام می شود. این لایه میتواند ماده ترمیمی کامپوزیت ونیر یا یک لایه سرامیکی باشد که به آن لمینت دندان میگویند. در روش های فوق برحسب مورد ممکن است نیازی به تراش دندان نباشد اما غالبا نیاز به تراش است.

سفید کردن دندان ها با بلیچینگ

روش دیگر سفید کردن دندان ها که به آن بلیچینگ گفته میشود، در آن طی یک واکنش شیمیایی مولکولهای رنگی دستخوش تجزیه میشوند . در روش بلیچینگ، چیزی به دندان اضافه نمیشود و دندان هم تراش داده نمیشود.

یکی از درمان هایی که امروزه مورد توجه مراجعین است سفید کردن دندان ها یا به اصطلاح بليچينگ می باشد. Bleaching به دو صورت قابل انجام است در روش اول دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص سفیدکننده و گاه استفاده از لیزر یا سایر روش ها در چند جلسه دندان های شما را سفید می نماید.

در روش دوم دندانپزشک از فک شما یک قالب تهیه می کند و مواد مخصوص دیگری را به شما می دهد و از شما می خواهد تا این ماده را شب ها داخل قالب گذاشته و روی دندان هایتان قرار دهید روش دوم 2 تا 3 هفته زمان می برد ولی مواد سفید کننده ای که در آن استفاده می شود ملایم تر و امکان آسیب جانبی کمتر است
نتیجه درمان هر دو یکسان است.

انواع روش بلیچینگ

روش های بلیچینگ متنوع هستند و به طور کلی دو روش وجود دارد :

  1. in office که توسط دندانپزشک در مطب انجام میشود
  2. at home که توسط بیمار اما تحت نظر دندانپزشک انجام میشود.

هرکدام ازین روش ها مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

در روش مطب از غلظت بالا ماده استفاده میشود ، خطای سوختگی لثه امکان دارد ولی دستیابی به نتیجه درمان در زمان کمتری بدست میاید .

در روش خانگی غلظت ماده کمتر و زمان بر است (2تا6 هفته) ، نیاز به قالبگیری و ساخت تری می باشد. همکاری بیمار بسیار مهم است.

به طور کلی نتایج سفید کردن به روش بلیچینگ دائمی نیست.

سفید کردن دندان به روش غیر بلیچینگ

در این روش ها که با استفاده از کامپازیت یا پرسلن انجام میشود علاوه بر رنگ ، تغییرات ابعادی دندانها هم جهت بهبود طرح لبخند انجام میگیرد و تحت عنوان کامپازیت لمینت ونیر و پرسلن لمینت ونیر نامیده میشوند.

نتیجه سفیدکردن دندان با لمینت نسبت به روش شیمیایی بلیچینگ قابل پیش بینی تر و قابل اطمینان تر است این روش ها در صورتی پیشنهاد میشوند که دندان پوسیده و یا نیاز به تغییر شکل داشته باشد.

هرکدام از لمینت های کامپازیتی یا سرامیکی دارای مزایا و معایبی است.لمینت سرامیکی (پرسلن) محکم ترو با دوام تر است و از نظر رنگ با ثبات تر است ولی لمینت های کامپازیتی ارزان تر و عموما در مطب انجام میگیرد ،حساسیت تکنیکی کمتری دارد ودر صورت نیاز قابل تعمیر است و معمولا نیازی به تراش دندان نیست.