آیا باید دندان عقل خودرا بکشیم ؟

دندان عقل
فهرست مطلب

به طور طبیعی دندان های عقل نقش اندکی در جویدن دارند و آخرین دندان هایی هستند که رویش می یابند ، وضعیت دندان های عقل را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :

دندان عقل کامل روییده

دراین موارد مانند دندان های دیگر است و نیازی به کشیدن آن وجود ندارد مگر اینکه دچار مشکل شود.

دندان عقل نیمه روییده

هنگامی که دندان نیمه روییده است یعنی بخش کوچکی از آن از لثه بیرون باشد اما دندان رویش کامل نکرده است در این حالت توصیه اکید کشیدن دندان می باشد تا از ایجاد مشکل در بافت های اطراف و آسیب به دندان مجاور جلوگیری شود.

دندان عقل نهفته

دندان کامل نهفته است در این حالت نیز توصیه میشود هرچه سریعتر دندان طی عمل جراحی دندان عقل خارج شود زیرا می تواند مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد نماید
البته بسته به صلاح دید دندانپزشک موارد محدودی نیز وجود دارد که دندان به حال خود رها میشود.

آیا به دنبال کشیدن دندان عقل احتمال آسیب به اعصاب و اختلال حس در لب و گونه وجود دارد؟

بله البته شانس ایجاد اختلال حسی در این موارد بسیار کم است ولی این احتمال وجود دارد و دلیل آن قرارگیری عصب در کنار دندان عقل می باشد که بدنبال کشیده شدن دندان، علائمی از قبیل گزگز و کرختی در لب پایین و یا گونه بروز می نماید این حالت گاه به مرور خود به خود از بین می رود و گاه برای مدت ها باقی خواهد ماند که نیاز به درمان با لیزرهای کم توان برای کاهش مشکل را مطرح می سازد.

آیا می توان دندانی را که باید کشیده شود بدون درمان رها کرد تا وقتی که دچار درد نشده است؟

خیر وقتی دندانی توسط دندانپزشک غیر قابل نگه داری تشخیص داده شده بهتر است هرچه سریعتر نسبت به بیرون آوردن آن اقدام نمایید زیرا دندان تخریب شده کانون عفونت فعال به حساب می آید و نه تنها استخوان فک را دچارمشکل می کند بلکه برای سلامت عمومی فرد نیز مضر خواهد بود بنابراین به دندانپزشک خود اعتماد کنید و منتظر بروز مشکل نمانید.